Thursday, April 23, 2009

Pernikahan adalah seperti sekolah

Bertahun-tahun yang lalu, saya berdoa kepada Tuhan untuk memberikan saya pasangan, "Engkau tidak memiliki pasangan karena engkau tidak memintanya", Tuhan menjawab.

Tidak hanya saya meminta kepada Tuhan,seraya menjelaskan kriteria pasangan yang saya inginkan. Saya menginginkan pasangan yang baik hati,lembut, mudah mengampuni, hangat, jujur, penuh dengan damai dan sukacita, murah hati, penuh pengertian, pintar, humoris, penuhperhatian. Saya bahkan memberikan kriteria pasangan tersebut secara fisik yang selama ini saya impikan.

Sejalan dengan berlalunya waktu,saya menambahkan daftar kriteria yang saya inginkan dalam pasangan saya. Suatu malam, dalam doa, Tuhan berkata dalam hati saya, "HambaKu, Aku tidak dapat memberikan apa yang engkau inginkan."

Saya bertanya, "Mengapa Tuhan?" dan Ia! menjawab, "Karena Aku adalah Tuhan dan Aku adalah Adil. Aku adalah Kebenaran dan segala yang Aku lakukan adalah benar."

Aku bertanya lagi,
"Tuhan, aku tidak mengerti mengapa aku tidak dapat memperoleh apa yang aku pinta dariMu?"

Jawab Tuhan, "Aku akan menjelaskan kepadamu. Adalah suatu ketidakadilan dan ketidakbenaran bagiKu untuk memenuhi keinginanmu karena Aku tidak dapat memberikan sesuatu yang bukan seperti engkau. Tidaklah adil bagiKu untuk memberikan seseorang yang penuh dengan cinta dan kasih kepadamu jika terkadang engkau masih kasar; atau memberikan seseorang yang pemurah tetapi engkau masih kejam; atau seseorang yang mudah mengampuni, tetapi engkau sendiri masih suka menyimpan dendam; seseorang yang sensitif, namun engkau sendiri tidak..."

Kemudian Ia berkata kepada saya, "Adalah lebih baik jika Aku memberikan kepadamu seseorang yang Aku tahu dapat menumbuhkan segala kualitas yang engkau cari selama ini daripada membuat engkau membuang waktu mencari seseorang yang sudah mempunyai semua itu. Pasanganmu akan berasal dari tulangmu dan dagingmu, dan engkau akan melihat dirimu sendiri di dalam dirinya dan kalian berdua akan menjadi satu. Pernikahan adalah seperti sekolah, suatu pendidikan jangka panjang. Pernikahan adalah tempat dimana engkau dan pasanganmu akan saling menyesuaikan diri dan tidak hanya bertujuan untuk menyenangkan hati satu sama lain, tetapi untuk menjadikan kalian manusia yang lebih baik, dan membuat suatu kerjasama yang solid. Aku tidak memberikan pasangan yang sempurna karena engkau tidak sempurna. Aku memberikanmu seseorang yang dapat bertumbuh bersamamu".

be continue....

12 comments:

heartbreaker gurlz said...

ehem22
lwop laa..
prnikahan adlah sperti perkahwinan la weh..
hahaha
=P

zul hilmi said...

hah,iyyoo la awop...
kawe tujukan khas utuk demo ah...
demo kam da nk kawen..
so,kawe nk bg kursus doh nh kow demo...
ha23...

Niknabil Abdullah said...

ni cerita ko gapo neh..siap leh cakap nga tuhe agih..hehe

gapo X hau said...

ehem3.xD

heartbreaker gurlz said...

woho..
alah kokre plop dohss..
pdha dyo..
demo tuhs key nok
nikoh buley 12 dohs..
sbg preparation ah nih ore pggl..
ko guano lom??
aicece...haha

zul hilmi said...

sabaki>>>>>bleh dkatokan cto ugk laa...hee

pokjat>>>>weh,artcle nh khas utk mg...ha3

pqoh>>>>kawe lmbt ag....nk tolom demo ah...kawe kno btol palo otok dlu...dop stable ag...heedmo btol doh,,ble prepare doh loni...abih spm,slalu....ha3

Niknabil Abdullah said...

ana nok nikoh doh...ekekekeke

Abang Din said...

mu nk nikoh dos kow?..ajok aku tuh..
nasik minyok..

gapo X hau said...

ceh,khas bena..
ka3.nabil nikoh nga sapo?

heartbreaker gurlz said...

attention:
kpd semuaa..anda djmput hadir ke majlis perkwhninan belom dan tutt pada bulan 12 nati yakni sehari slpas spm tamat..
kdtgan anda semua amatlah dialu-alukan bg memeriahkan lagi majlis tersebut..
jgn lupa bwak adiah sekali..=P

ikhlas drp pihak penaja~
huahuahua

zul hilmi said...

nabil>>>yakk,nkoh nge sapo??

abe den>>bereh boh...tapi ak sro mg dlu...ha3

pokjart>>>bke nge sapo.nge gapo laa....ha3

pqoh>>>woh,nk mmpercpatkn ari kawe kow??thx...tp kawe sro demo dlu...
eh,bnyi kato toklaki demo nk g jpon...maju r..aisy...bggo doh tu...
kawe doakn kbahagiaan demo...ameen...ha3

heartbreaker gurlz said...

ngeh2.
heh?tok laki kwe nok g jepun?
ai2..tawu mner nih?? =))
haha..
ngarut ah..
timo kasih demo sbb mndoakn kbhgian kawe...